خشونت پلیس آمریکا


police-thumbضرب و شتم زن دست بند زده شده توسط پلیس فدرال آمریکا با دوربین های مدار بسته به تصویر کشیده ...

دعا پيش از تكبير نماز


doa-namaz-girl-دعا-نماز-روايت شده از صفوان جمّال كه ديدم حضرت صادق عليه السلام رو به قبله كرد پيش از تكبير و گفت ...

دعا هنگام برخاستن براى نماز برای همجواری با رسول


namaz-نمازاز حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود هر كه بگويد اين دعا را ...

ادعیه امامان به هنگام خروج از خانه


at the door-روبروی در ورودیاز حضرت صادق عليه السلام منقول است كه آدمى هرگاه خواست از منزل خود بيرون رود بگويد سه مرتبه در وقتى ...

دعا هنگام بيدار شدن در شب


sleeping-خواباز حضرت  امام صادق عليه السلام مروى است كه فرمود هرگاه يكى از شما برخواست در شب از خواب بگويد: سُبْحانَ ...

دعا به جهت بيدار شدن براى نماز شب


doa-namaz-girl-دعا-نماز-از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود كسى كه بخواهد برخيزد ...

از آثار و برکات صلوات بر محمد و آل محمد


hazrate-mohammadیکی از سنت های اصیل و ارزشمند الله، صلوات بر پیامبر وآل او(صلی الله علیه و اله)است . صلوات بهترین ...

مراقبات ادعیه و اعمال برای افزایش حافظه به سفارش بزرگان


memory-حافظه- پس از نماز صبح و نماز عشاء هفت مرتبه دعای ذیل را بخواند و به مدت سه یا هفت ...

در خبر از آثار خواندن زیارت عاشورا


ashora-tumbدر خبر از آثار خواندن زیارت عاشورا امام صادق علیه‌السلام :زیارت امام حسین علیه‌السلام را فرو نگذار که خدا عمرت را ...

برای ظهور سرورمان امام زمان (عج) چقدر آماده ایم؟


Imam-mahdi-امام-زمان-امام-مهدیعنوان : برای ظهور سرورمان امام زمان (عج) چقدر آماده ایم؟ گردآورنده:  سارا پارسا ایمیل:  s_parsa_1986@yahoo.com سخن گردآورنده : پژوهش حاضر با هدف ...

ادعیه و تعویض در هنگام خواب


sleeping-خواباول از حضرت صادق عليه السلام مروى است كه كسى كه بگويد سه مرتبه در وقتى كه در خوابگاه خود ...

دعاى مخزون هنگام صبح و شام از امام صادق ع


toloe khorshid thumb- sunrise thumbاز حضرت صادق عليه السلام منقول است كه به داود رِقّى فرمود كه ترك مكن اين دعا را سه مرتبه ...

دعای امام باقر ع در وقت طلوع فجر


toloe khorshid thumb- sunrise thumbاز حضرت امام محمّد باقرعليه السلام روايت است كه هركس بگويد در وقت طلوع فجر: لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا ...

ادعیه امامان در هنگام داخل شدن در صبح و شام


toloe khorshid thumb- sunrise thumbاول از حضرت صادق عليه السلام روايت است كه حضرت علىّ بن الحسين عليه السلام چون داخل صبح مى شد ...

کتاب نماز چیست از آثار سید محمد حسین بهشتی


Beheshti-بهشتی-thumbنماز چیست سید محمد حسین بهشتی نيايش و پرستش در آن لحظه كه آدمى به كمال و شكوه بى نهايت آفريدگار جهان مى ...

masjid-kofe-dakatol-ghaza-bayt-altasht

.

بدانكه دكّةُ الْقَضاء دكّانچه اى بوده در مسجد كه اميرالمؤ منين عليه السلام بر روى آن مى نشستند و قضاوت و حكم مى نمودند و در آن موضع ستون كوتاهى بوده كه در آن نوشته بود آيه كريمه اِنَّ اللّهَ يَاْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِحْسانِ و بيت الطّشت همان محلّى است كه ظاهر شده معجزه اميرالمؤ منين عليه السلام در باب آن دختر بى شوهرى كه يك وقتى در ميان آب بوده كه زالوئى در شكمش داخل شده و كم كم از مكيدن خون بزرگ شده بود و شكم آن دختر را نيز بزرگ كرده بود برادران دختر گمان حمل به او بردند و خواستند او را بكشند براى حكم آن نزد اميرالمؤ منين عليه السلام آمدند حضرت امر فرمود در جانب مسجد پرده كشيدند و آن دختر را پس آن پرده نشانيدند و قابله كوفه را امر فرمود كه او را تفتيش كند قابله پس از تفتيش عرض كرد يا اميرالمؤ منين اين دختر آبستن است و فرزند در شكم دارد پس حضرت امر فرمود طشتى مملوّ از لجن آوردند و دختر را بر روى آن نشانيدند آن زالو كه بوى لجن شنيد از شكم دختر بيرون آمد و در بعضى از رواياتست كه حضرت دست دراز كرد و از كوههاى شام قطعه برفى آورد و نزديك آن طشت نهاد تا آن حيوان از شكم دختر بيرون آمد و نيز بدانكه مشهور در ترتيب اعمال مسجد آن است كه بعد از اعمال ستون چهارم مى روند به وسط مسجد و اعمال آنجا را بجا مى آورند و اعمال دَكَّة القضاء و بيت الطَّشْت را در آخر همه بعد از فراغ از دكّه حضرت صادق عليه السلام بجا مى آورند و لكن ما به همان ترتيبى كه سيّد بن طاووس در مصباح الزائر و علامه مجلسى در بحار و شيخ خضر در مزار نقل كرده اند اعمال را ذكر مى نمائيم و اگر كسى خواسته باشد به ترتيب مشهور عمل نمايد اعمال دَكَّةُ القَضاء و بَيْت الطَّشْت را بعد از ستون چهارم بجا نياورد و بگذارد در آخر بعد از اعمال دكّه حضرت صادق عليه السلام بجا آورد بالجمله مى گوئيم پس برو بسوى دكَّةُ القضاء و در آنجا دو ركعت نماز كن به حمد و هر سوره كه خواهى و چون فارغ شدى بگو تسبيح زهراسلام الله عليها را و بگو:

يا مالِكى وَمُمَلِّكى وَمُتَغَمِّدى بِالنِّعَمِ الْجِسامِ مِنْ غَيْرِ اسْتِحْقاقٍ وَجْهى خاضِعٌ لِما

اى مالك من و اى مالك كننده من و اى كه مرا غرق نعمتهاى بزرگ خود ساختى بدون اينكه استحقاق آنرا داشته باشم روى من خاضع است در

تَعْلُوهُ الاَقْدامُ لِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَريمِ لا تَجْعَلْ هذِهِ الشِّدَّةَ وَلا هذِهِ الْمِحْنَةَ مُتَّصِلَةً بِاِسْتيصالِ الشَّاْفَةِ وَامْنَحْنى مِنْ فَضْلِكَ ما لَمْ تَمْنَحْ

مقابل آنچه بر آن گذارده شود گامها براى جلالت سيماى بزرگوارت قرار مده اين سختى و نه اين گرفتارى را پيوست به ريشه كن كردن بيخ و بن و ببخش به من از فضل خود چيزى را كه نبخشيده اى آنرا

بِهِ اَحَداً مِنْ غَيْرِ مَسْئَلَةٍ اَنْتَ الْقَديمُ الاَْوَّلُ الَّذى لَمْ تَزَلْ وَلا تَزالُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى وَارْحَمْنى وَزَكِّ عَمَلى

به هيچكس بدون درخواست ، تويى ديرينه نخست كه همواره بوده و همواره خواهى بود درود فرست بر محمد و آل محمد و بيامرز مرا و به من رحم كن و كردارم را پاك كن

وَبارِكْ لى فى اَجَلى وَاجْعَلْنى مِنْ عُتَقآئِكَ وَطُلَقآئِكَ مِنَ النّارِ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

و بركت بده در عمرم و قرارم ده از آزاد شدگان و رهاشدگان از آتش دوزخ به رحمتت اى مهربانترين مهربانان

اعمال بَيْتُ الطّشْت كه متّصل است به دكّه قضا نماز كن در آنجا دو ركعت و بعد از سلام تسبيح كن پس بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى ذَخَرْتُ تَوْحيدى اِيّاكَ وَمَعْرِفَتى بِكَ وَاِخْلاصى لَكَ وَاِقْرارى بِرُبُوبِيَّتِكَ وَذَخَرْتُ وِلايَةَ مَنْ اَنْعَمْتَ عَلَىَّ بِمَعْرِفَتِهِمْ مِنْ

خدايا من ذخيره كردم يگانه پرستى تو را و معرفتم را به تو و اخلاصم را براى تو و اقرارم را به پروردگارى تو و ذخيره كردم ولايت آنان را كه بوسيله معرفتشان از ميان

بَرِيَّتِكَ مُحَمَّدٍ وَعِتْرَتِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ لِيَوْمِ فَزَعى اِلَيْكَ عاجِلاً وَآجِلاً وَقَدْ فَزِعْتُ اِلَيْكَ وَاِلَيْهِمْ يا مَوْلاىَ فى هذَا الْيَوْمِ وَفى

مخلوقات بر من نعمت دادى (يعنى ) محمد و خاندانش كه درود خدا بر ايشان باد براى روز هراسم بسوى تو در دنيا و آخرت و اينك پناه آورده ام بسوى تو و بسوى ايشان اى مولاى من در اين

مَوْقِفى هذا وَسَئَلْتُكَ مادَّتى مِنْ نِعْمَتِكَ وَاِزاحَةَ ما اَخْشاهُ مِنْ نِقْمَتِكَ وَالْبَرَكَةَ فيما رَزَقْتَنيهِ وَتَحْصينَ صَدْرى مِنْ كُلِّ هَمٍّ

روز و در اين جايگاهى كه هستم و از تو درخواست كنم ادامه نعمتت را و از بين بردن آنچه را از خشم و انتقامت كه از آن ترس دارم و بركت در آنچه روزيم كرده اى و محفوظ داشتن سينه ام از هر اندوه

وَجائِحَةٍ وَمَعْصِيَةٍ فى دينى وَدُنْياىَ وَآخِرَتى يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

و بلا و گناهى در دين و دنيا و آخرتم اى مهربانترين مهربانان

و نقل شده كه حضرت صادق عليه السلام در بَيْت الطّشت دو ركعت نماز كردند.

بيان نماز و دعا در وسط مسجد: دو ركعت نماز مى كنى در وسط مسجد در ركعت اوّل حمد مى خوانى با قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ و در ركعت دوّم حمد و قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ پس وقتى كه سلام دادى تسبيح زهرا سلام الله عليها را بخوان و بگو:

اَللّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ وَمِنْكَ السَّلامُ وَاِلَيْكَ يَعُودُ السَّلامُ وَدارُكَ دارُ السَّلامِ حَيِّنا رَبَّنا مِنْكَ بِالسَّلامِ اَللّهُمَّ اِنّى صَلَّيْتُ هذِهِ الصَّلوةَ

خدايا تويى سلام (بى عيب ) و از تو است سلام و به تو بازگردد سلام و درگاهت درگاه سلامتى است تحيت ده پروردگارا از خود بر ما سلامتى را خدايا من خواندم اين نماز را

ابْتِغآءَ رَحْمَتِكَ وَرِضْوانِكَ وَمَغْفِرَتِكَ وَتَعْظيماً لِمَسْجِدِكَ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَارْفَعْها فى عِلِّيّينَ وَتَقَبَّلْها مِنّى يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

به جستجوى رحمت و خوشنودى و آمرزشت و براى بزرگداشت مسجدت خدايا پس درود فرست بر محمد و آل محمد و بالا ببر اين نماز را در جايگاه بلند بهشت و آنرا از من بپذير اى مهربانترين مهربانان

مؤ لّف گويد: كه اين مقام را دَكَّةُ الْمِعْراج گفته اند و ظاهرا به ملاحظه آن است كه در شب معراج حضرت رسول صلى الله عليه و آله از حقّ تعالى رخصت طلبيد و در اينجا فرود آمد و دو ركعت نماز گذاشت و در اوّل فصل روايت آن گذشت.

اعمال ستون هفتم: و آن مقامى است كه در آن حقّ تعالى توفيق توبه به آدم عليه السلام داده پس برو بطرف ستون هفتم و بایست در نزد آن رو به قبله و بگو:

بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَعَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَلا اِلهَ اِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى اَبينا

بنام خدا و به ذات خدا و بركيش رسول خدا درود خدا بر او و آلش و معبودى نيست جز خدا محمد رسول خدا است سلام بر پدر ما

آدَمَ وَاُمِّنا حَوّآءَ اَلسَّلامُ عَلى هابيلَ الْمَقْتُولِ ظُلْماً وَعُدْواناً عَلى مَواهِبِ اللَّهِ وَرِضْوانِهِ اَلسَّلامُ عَلى شَيْثٍ صَفْوَةِ اللَّهِ الْمُخْتارِ الاَمينِ

آدم و مادرمان حواء سلام بر هابيل كه از روى ستم و دشمنى كشته شد بر بخششهاى خدا و خوشنوديش سلام بر شيث برگزيده خدا و انتخاب شده امين او و به

وَعَلَى الصَّفْوَةِ الصّادِقينَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ الطَّيِّبينَ اَوَّلِهِمْ وَآخِرِهِمْ اَلسَّلامُ عَلى اِبْرهيمَ وَاِسْمعيلَ وَاِسْحقَ وَيَعْقُوبَ وَعَلى ذُرِّيَّتِهِمُ

برگزيدگان راستگوى از نژاد پاكش نخستشان و پايانشان سلام بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و بر نژاد

الْمُخْتارينَ اَلسَّلامُ عَلى مُوسى كَليمِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى عيسى روُحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خاتَِمِ النَّبِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى اَميرِ

انتخاب شده آنها سلام بر موسى هم سخن با خدا سلام بر عيسى روح خدا سلام بر محمد بن عبدالله خاتم پيمبران سلام بر امير

الْمُؤْمِنينَ وَذُرِّيَّتِهِ الطَّيّبينَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ فِى الاَوَّلينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ فِى الاْ خِرينَ اَلسَّلامُ عَلى فاطِمَةَ الزَّهْراءِ

مؤ منان و نژاد پاكيزه اش و رحمت خدا و بركاتش سلام بر شما در زمره پيشينيان سلام بر شما در زمره پسينيان سلام بر فاطمه زهرا

اَلسَّلامُ عَلَى الاَئِمَّةِ الْهادينَ شُهَدآءِ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ اَلسَّلامُ عَلَى الرَّقيبِ الشّاهِدِ عَلَى الاْمَمِ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ

سلام بر پيشوايان راهنما كه گواهان خدايند بر خلق او سلام بر نگهبان و گواه بر امتها از جانب خدا پروردگار جهانيان

پس نماز مى كنى نزد آن ستون چهار ركعت مى خوانى در ركعت اوّل حمد و اِنّا اَنْزَلْناهُ و در ركعت دوّم حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ و در ركعت سيّم و چهارم به همين نحو و چون فارغ شدى بگو تسبيح زهرا سلام الله عليها را پس بگو:

اَللّهُمَّ اِنْ كُنْتُ قَدْ عَصَيْتُكَ فَاِنّى قَدْ اَطَعْتُكَ فِى الاْيمانِ مِنّى بِكَ مَنّا مِنْكَ عَلَىَّ لا مَنّاً مِنّى عَلَيْكَ وَاَطَعْتُكَ فى اَحَبِّ الاَشْيآءِ لَكَ لَمْ

خدايا اگر من نافرمانيت كردم پس (در عوض ) فرمانبرداريت كردم در ايمان به تو از روى منّتى كه تو بر من گذاردى نه اينكه منّتى باشد از من بر تو و فرمانبرداريت كردم در محبوبترين چيزها پيش تو

اَتَّخِذْ لَكَ وَلَداً وَلَمْ اَدْعُ لَكَ شَريكاً وَقَدْ عَصَيْتُكَ فى اَشْيآءَ كَثيرَةٍ عَلى غَيْرِ وَجْهِ الْمُكابَرَةِ لَكَ وَلاَ الْخُروُجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ وَلاَ

كه نگرفتم برايت فرزندى و نخواندم براى تو شريكى و نافرمانيت كردم در جاهاى بسيارى كه البته از روى سركشى و عنادورزى بود و نه از باب بيرون رفتن از تحت بندگيت و نه بخاطر

الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّتِكَ وَلكِنِ اتَّبَعْتُ هَواىَ وَاَزَلَّنِى الشَّيْطانُ بَعْدَ الْحُجَّةِ عَلَىَّ وَالْبَيانِ فَاِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى غَيْرُ ظالِمٍ لى وَاِنْ تَعْفُ

انكار پروردگاريت بوده بلكه پيروى هواى نفسم را كردم و شيطان هم مرا بلغزاند پس از دليل و بيانى كه بر من داشتى اكنون اگر كيفرم كنى بواسطه گناهانم مى باشد و تو ستمى به من نكرده اى و اگر بگذرى

عَنّى وَتَرْحَمْنى فَبِجُودِكَ وَكَرَمِكَ يا كَريمُ اَللّهُمَّ اِنَّ ذُنُوبى لَمْ يَبْقَ لَها اِلاّ رَجآءُ عَفْوِكَ وَقَدْ قَدَّمْتُ آلَةَ الْحِرْمانِ فَاَ نَا اَسْئَلُكَ اللّهُمَّ ما لا

و به من ترحّم كنى آنهم بواسطه جود و بزرگوارى تو است اى خداى كريم خدايا براستى براى گناهانم چيزى نمانده جز همان اميد گذشت تو و من پيش داشته ام ابزار محروميت را پس از تو خواهم خدايا آنچه را

اَسْتَوْجِبُهُ وَاَطْلُبُ مِنْكَ ما لا اَسْتَحِقُّهُ اَللّهُمَّ اِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى وَلَمْ تَظْلِمْنى شَيْئاً وَاِنْ تَغْفِرْ لى فَخَيْرُ راحِمٍ اَنْتَ يا سَيِّدى اَللّهُمَّ

مستحقش نيستم و طلب كنم از تو چيزى را كه سزاوارش نباشم خدايا اگر عذابم كنى بخاطر گناهانم هست و تو هيچگونه ستمى به من روا نداشته اى و اگر بيامرزيم تو بهترين مهرورزانى اى آقاى من ، خدايا

اَنْتَ اَنْتَ وَاَ نَا اَ نَا اَنْتَ الْعَوّادُ بِالْمَغْفِرَةِ وَاَ نَا الْعَوّادُ بِالذُّنُوبِ وَاَنْتَ الْمُتَفَضِّلُ بِالْحِلْمِ وَاَ نَا الْعَوّادُ بِالْجَهْلِ اَللّهُمَّ فَاِنّى اَسْئَلُكَ يا كَنْزَ

تو همانى و من همان ، تويى كه هميشه بازگردى به آمرزش و منم كه همواره بازگردم به گناه تويى بخشاينده به بردبارى و منم بازگردنده به نادانى خدايا از تو خواهم اى گنج

الضُّعَفاءِ يا عَظيمَ الرَّجآءِ يا مُنْقِذَ الْغَرْقى يا مُنْجِىَ الْهَلْكى يا مُميتَ الاَحْيآءِ يا مُحْيِىَ الْمَوْتى اَنْتَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَنْتَ الَّذى

ناتوانان اى بزرگ مايه اميد اى نجات دهنده غريقان و اى نجات بخش هالكان اى ميراننده زندگان و اى زنده كننده مردگان تويى خدايى كه معبودى جز تو نيست تويى كه

سَجَدَ لَكَ شُعاعُ الشَّمْسِ وَدَوِىُّ الْمآءِ وَحَفيفُ الشَّجَرِ وَنُورُ الْقَمَرِ وَظُلْمَةُ اللَّيْلِ وَضَوْءُ النَّهارِ وَخَفَقانُ الطَّيْرِ فَاَسْئَلُكَ اللّهُمَّ يا عَظيمُ

سجده كرد برايت تابش خورشيد و بانگ آب و صداى مخصوص بهم خوردن درخت و نور ماه و تاريكى شب و روشنايى روز و صداى بال پرنده پس از تو خواهم اى خداى بزرگ

بِحَقِّكَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الصّادِقينَ وَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الصّادِقينَ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلى عَلِىٍّ وَبِحَقِّ عَلِىٍّ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلى فاطِمَةَ

به حقى كه بر محمد و آل راستگويش دارى و به حقى كه محمد و آل راستگويش بر تو دارند و به حق تو بر على و به حق على بر تو و به حق تو بر فاطمه

وَبِحَقِّ فاطِمَةَ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلَى الْحَسَنِ وَبِحَقِّ الْحَسَنِ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلَى الْحُسَيْنِ وَبِحَقِّ الْحُسَيْنِ عَلَيْكَ فَاِنَّ حُقُوقَهُمْ عَلَيْكَ

و به حق فاطمه بر تو و به حق تو بر حسن و به حق حسن بر تو و به حق تو بر حسين و به حق حسين بر تو چونكه بطور مسلم حقوق تو بر ايشان

مِنْ اَفْضَلِ اِنْعامِكَ عَلَيْهِمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَكَ عِنْدَهُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَهُمْ عِنْدَكَ صَلِّ عَلَيْهِمْ يا رَبِّ صَلوةً دائِمَةً مُنْتَهى رِضاكَ وَاغْفِرْ

از برترين نعمت بخشى تو بر ايشان است و به حق آن شاءن و منزلتى كه تو در پيش ايشان دارى و بدان منزلتى كه آنها در پيش تو دارند كه درود فرست بر ايشان پروردگارا درودى هميشگى تا آخرين سرحد خوشنوديت و بوسيله ايشان

لى بِهِمُ الذُّنُوبَ الَّتى بَيْنى وَبَيْنَكَ وَاَرْضِ عَنّى خَلْقَكَ وَاَتْمِمْ عَلَىَّ نِعْمَتَكَ كَما اَتْمَمْتَها عَلى آبائى مِنْ قَبْلُ وَلا تَجْعَلْ لِاَحَدٍ مِنَ

بيامرز برايم گناهانى را كه ميان من و تو است و خلق خود را از من خوشنود ساز و نعمتت را بر من تمام كن چنانچه بر پدران پيشين من تمام كردى و قرار مده براى هيچيك از آفريدگانت بر من

الْمَخْلُوقينَ عَلَىَّ فيهَا امْتِناناً وَامْنُنْ عَلَىَّ كَما مَنَنْتَ عَلى آبائى مِنْ قَبْلُ يا كَّهَّيعَّصَّ اَللّ هُمَّ كَم ا صَلَّيْتَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فَاسْتَجِبْ لى

در اين باره منّتى و منّت نِه بر من چنانچه از پيش بر پدران من منّت نهادى اى ((كهيعص )) خدايا چنانچه درود فرستى بر محمد و آلش پس دعاى مرا در آنچه از تو

دُعآئى فيما سَئَلْتُ يا كَريمُ يا كَريمُ يا كَريمُ

درخواست كردم مستجاب گردان اى كريم اى بزرگوار اى كريم

پس برو به سجده و در سجده بگو:

يا مَنْ يَقْدِرُ عَلى حَوآئِجِ السّآئِلينَ وَيَعْلَمُ ما فى ضَميرِ الصّامِتينَ يا مَنْ لا يَحْتاجُ اِلَى التَّفْسيرِ يا مَنْ يَعْلَمُ خائِنَةَ الاَعْيُنِ

اى كه توانايى دارى بر (قضاء) حاجتهاى خواستاران و بدانى آنچه هست در نهاد خاموشان اى كه نيازى ندارد به شرح و بيان اى كه مى داند بهم خوردن چشمان و هرآنچه را سينه ها

وَما تُخْفِى الصُّدوُرُ يا مَنْ اَنْزَلَ الْعَذابَ عَلى قَوْمِ يُونُسَ وَهُوَ يُريدُ اَنْ يُعَذِّبَهُمْ فَدَعَوْهُ وَتَضَرَّعُوا اِلَيْهِ فَكَشَفَ عَنْهُمُ الْعَذابَ وَمَتَّعَهُمْ

پنهان كند اى كه فرو فرستاد بر قوم يونس عذاب را و قصد فرموده بود كه عذابشان كند ولى آنان دعا كرده و بدرگاهش تضرع و زارى كردند و او عذاب را از ايشان برطرف كرد و تا زمانى

اِلى حينٍ قَدْ تَرى مَكانى وَتَسْمَعُ دُعآئى وَتَعْلَمُ سِرّى وَعَلانِيَتى وَحالى صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاكْفِنى ما اَهَمَّنى مِنْ اَمْرِ دينى وَدُنْياىَ وَآخِرَتى

از زندگى بهره مندشان كرد (خدايا) مكانم را مى بينى و دعايم بشنوى و نهان و عيانم و حال و وضعم را دانى درود فرست بر محمد و آل محمد و كفايت كن آنچه مرا به اندوه واداشته از كار دين و دنيا و آخرتم

پس هفتاد مرتبه بگو: يا سَيِّدى

پس سر از سجده بردار و بگو:

يا رَبِّ اَسْئَلُكَ بَرَكةَ هذَا الْمَوْضِعِ وَبَرَكَةَ اَهْلِهِ وَاَسْئَلُكَ اَنْ تَرْزُقَنى مِنْ رِزْقِكَ رِزْقاً حَلالاً طَيِّباً تَسُوقُهُ اِلَىَّ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ وَاَ نَا خآئِضٌ فى عافِيَةٍ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

 پروردگارا از تو خواهم بركت اين جايگاه و بركت اهل آنرا و از تو خواهم كه روزى من كنى از روزى خود روزى حلال پاكيزه اى كه بكشانى آنرا بسوى من به جنبش و نيروى خودت در حالى كه فرو رفته باشم در تندرستى كامل اى مهربانترين مهربانان

مؤ لّف گويد: كه در مزار قديم در دعاى اين مقام بعد از يا كَريمُ يا كَريمُ يا كَريمُ و پيش از سجده ذكر كرده دعاى

اَللّهُمَّ يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكارِهِ

خدايا اى كه گشوده شود بوسيله اش گره هاى گرفتاريها

كه از ادعيه صحيفه سجاديه است و در باب اوّل گذشت پس از آن فرمود آنگاه بگو:

اَللّهُمَّ اِنَّكَ تَعْلَمُ وَلا اَعْلَمُ وَتَقْدِرُ وَلا اَقْدِرُ وَاَنْتَ عَلاّمُ الْغُيُوبِ صَلِّ اللّهُمَّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

خدايا تو مى دانى و من ندانم و نيرو دارى و من ندارم و تويى داناى ناديدنيها درود فرست خدايا بر محمد و آل محمد

وَاغْفِرْ لى وَارْحَمْنى وَتَجاوَزْ عَنّى وَتَصَدَّقْ عَلَىَّ ما اَنْتَ اَهْلُهُ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

و بيامرز مرا و به من رحم كن و از من درگذر و بر من تصدق كن آنچه را تو شايسته آنى اى مهربانترين مهربانان

آنگاه به سجده برو وبگو:

يامَنْ يَقْدِرُ عَلى حَوائِجِ السّائِلينَ

 اى كه توانايى بر (قضاى ) خواسته هاى خواستاران

الخ و بدان نيز كه احاديث در فضيلت اين ستون هفتم بسيار وارد شده و شيخ كلينى به سند معتبر روايت كرده كه اميرالمؤ منين عليه السلام رو به اين ستون نماز مى كرد و نزديك مى ايستاد كه ميان آن حضرت و ستون آنقدر فاصله بود كه بُزى بگذرد و در روايت معتبر ديگر وارد شده است كه در هر شب شصت هزار ملك از آسمان نازل مى شوند و نزد ستون هفتم نماز مى كنند و در شب ديگر ملائكه ديگر به اين عدد مى آيند و ديگر هيچيك عود نمى كنند تا روز قيامت و در حديث معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه ستون هفتم مقام حضرت ابراهيم است و نيز شيخ كلينى در كافى به سند صحيح از ابواسمعيل سرّاج روايت كرده كه معاوية بن وَهَب دست مرا گرفت و گفت ابوحمزه ثمالى دست مرا گرفت و گفت كه اصبغ بن نباته دست مرا گرفت و ستون هفتم را به من نشان داد و گفت كه اين ستون مقام حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام است كه نزد آن نماز مى كرد و امام حسن عليه السلام در نزد ستون پنجم نماز مى كرد و چون اميرالمؤ منين عليه السلام حاضر نبود امام حسن عليه السلام در جاى او نماز مى خواند وَهِىَ مِنْ بابِ كِنْده وبالجمله اخبار در فضيلت اين ستون بسيار و بناى ما بر اختصار است

عمل ستون پنجم: بدان كه از جمله مواضع ممتازه مسجد كوفه ستون پنجم است كه بايد نزد آن نماز كنند و حاجات خود را از حق تعالى طلب نمايند زيرا كه در روايات معتبره وارد شده است كه محل نماز حضرت ابراهيم خليل الرّحمن عليه السلام بوده است و منافات ندارد با روايات ديگر زيرا كه ممكن است كه آن حضرت در همه اين مواضع نماز كرده باشد و در حديث معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه ستون پنجم مقام جبرئيل عليه السلام است و از حديث سابق ظاهر است كه مقام امام حسن عليه السلام است و بالجمله آنچه از احاديث معلوم مى شود آنستكه نزد ستون هفتم و پنجم اشرفست از ساير جاهاى مسجد و سيّد بن طاوس (ره ) گفته كه در نزد ستون پنجم دو ركعت نماز كن بحمد و هر سوره كه خواهى و چون سلام گفتى و تسبيح نمودى پس بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِجَميعِ اَسْمآئِكَ كُلِّها ما عَلِمْنا مِنْها وَما لا نَعْلَمُ وَاَسْئَلُكَ بِاِسْمِكَ الْعَظيمِ الاَعْظَمِ الْكَبيرِ الاَكْبَرِ الَّذى مَنْ

خدايا از تو درخواست كنم به همه نامهايت همه آنها چه آنها كه مى دانيم و چه آنها كه نمى دانيم و درخواست كنم به نام بزرگ و بزرگترت و كبير و اكبرت آن نامى كه هركه تو را

دَعاكَ بِهِ اَجَبْتَهُ وَمَنْ سَئَلَكَ بِهِ اَعْطَيْتَهُ وَمَنِ اسْتَنْصَرَكَ بِهِ نَصَرْتَهُ وَمَنِ اسْتَغْفَرَكَ بِهِ غَفَرْتَ لَهُ وَمَنِ اسْتَعانَكَ بِهِ اَعَنْتَهُ وَمَنِ اسْتَرْزَقَكَ

بدان بخواند پاسخش دهى و هر كه بدان نام از تو چيزى درخواست كند به او بدهى و هركه بدان از تو يارى طلبد ياريش كنى و هركه بدان نام از تو آمرزش خواهد بيامرزيش و هركه از تو كمك خواهد كمكش دهى و هركه بدان نام از تو روزى خواهد

بِهِ رَزَقْتَهُ وَمَنِ اسْتَغاثَكَ بِهِ اَغَثْتَهُ وَمَنِ اسْتَرْحَمَكَ بِهِ رَحِمْتَهُ وَمَنِ اسْتَجارَكَ بِهِ اَجَرْتَهُ وَمَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ بِهِ كَفَيْتَهُ وَمَنِ اسْتَعْصَمَكَ بِهِ

روزيش دهى و هر كه بدان از تو فريادرسى خواهد به فريادش رسى و هركه بدان رحم تو را جويد رحمش كنى و هركه بدان نام از تو پناه خواهد پناهش دهى و هركه بدان بر تو توكل كند كفايتش كنى و هركه بدان نام از تو نگهدارى خواهد

عَصَمْتَهُ وَمَنِ اسْتَنْقَذَكَ بِهِ مِنَ النّارِ اَنْقَذْتَهُ وَمَنِ اسْتَعْطَفَكَ بِهِ تَعَطَّفْتَ لَهُ وَمَنْ اَمَّلَكَ بِهِ اَعْطَيْتَهُ الَّذِى اتَّخَذْتَ بِهِ آدَمَ صَفِيّاً وَنُوحاً

نگاهش دارى و هركه بدان نام از تو رهايى از آتش طلبد رهاييش دهى و هركه مهر و عطوفت تو را بدان نام طلب كند به او او مهرورزى و هر كه بوسيله آن به تو آرزومند شود به او عطا كنى ، آن نامى كه بوسيله آن آدم را صفى خود قرار دادى و نوح را

نَجِيّاً وَاِبْرهيمَ خَليلاً وَمُوسى كَليماً وَعيسى روُحاً وَمُحَمَّداً حَبيباً وَعَلِيّاً وَصِيّاً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ اَنْ تَقْضِىَ لى حَوآئِجى

همراز و ابراهيم را خليل و موسى را هم سخن و عيسى را روح خود و محمد را حبيب و على را وصى خود گرفتى كه درود خدا بر همگى ايشان باد (بدان نام از تو درخواست كنم ) كه حاجاتم را برآورى

وَتَعْفُوَ عَمّا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبى وَتَتَفَضَّلَ عَلَىَّ بِما اَنْتَ اَهْلُهُ وَلِجَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ لِلدُّنْيا وَالاْخِرَةِ يا مُفَرِّجَ هَمِّ الْمَهْمُومينَ وَيا

و از گناهان گذشته ام درگذرى و تفضل كنى بر من بدانچه تو شايسته آنى و همچنين بر همه مردان مؤ من و زنان باايمان در دنيا و آخرت اى گشاينده اندوه اندوهناكان و اى

غِياثَ الْمَلْهُوفينَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ

فريادرس درماندگان معبودى جز تو نيست منزهى تو اى پروردگار جهانيان

مؤ لّف گويد: كه روايت شده از حضرت صادق عليه السلام كه به بعضى از اصحاب خويش فرمودند كه در نزد ستون پنجم دو ركعت نماز گذار كه آن مصلاى ابراهيم عليه السلام است و بگو اَلسَّلامُ عَلى اَبين ا آدَمَ وَاُمِّنا حَوّاءَ الخ قريب به همان كه در نزد ستون هفتم رو به قبله خوانده مى شد.

عمل ستون سوّم مقام امام زين العابدين عليه السلام: آنگاه برو بسوى دَكّه امام زين العابدين عليه السلام و آن در نزد ستون سيّم است از طرف متصّل به باب كِنده مؤ لّف گويد كه اين مقام از طرف قبله مقابل است با دكّه باب اميرالمؤ منين عليه السلام و از طرف غربى مقابل بوده با باب كنده كه مسدود شده و گفته شده كه شايسته است آنكه بقدر پنج ذراع متاءخّر از ستون بعمل آورده شود زيرا كه دكّه در آن محل بوده و بالجمله پس نماز كن در آنجا دو ركعت و بخوان در آن حمد و هر سوره كه خواستى پس همين كه سلام دادى و تسبيح نمودى پس بگو:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ اَللّهُمَّ اِنَّ ذُنُوبى قَدْ كَثُرَتْ وَلَمْ يَبْقَ لَها اِلاّ رَجآءُ عَفْوِكَ وَقَدْ قَدَّمْتُ آلَةَ الْحِرْمانِ اِلَيْكَ فَاَ نَا اَسْئَلُكَ اللّهُمَّ ما لا

بنام خداى بخشاينده مهربان خدايا براستى گناهانم بسيار است و بجاى نمانده براى آنها جز اميد گذشت تو و من پيش آورده ام ابزار محروميت خود را بدرگاهت و از تو درخواست دارم خدايا

اَسْتَوْجِبُهُ وَاَطْلُبُ مِنْكَ ما لا اَسْتَحِقُّهُ اَللّهُمَّ اِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى وَلَمْ تَظْلِمْنى شَيْئاً وَاِنْ تَغْفِرْ لى فَخَيْرُ راحِمٍ اَنْتَ يا سَيِّدى اَللّهُمَّ

چيزى را كه شايسته اش نيستم و مى جويم از تو آنچه را كه مستحقش نيستم خدايا اگر عذابم كنى بواسطه گناهانم مى باشد وتو هيچگونه ظلمى به من نكرده اى واگر بيامرزيم پس تو بهترين رحم كنندگانى اى آقاى من خدايا

اَنْتَ اَنْتَ وَاَ نَا اَ نَا اَنْتَ الْعَوّادُ بِالْمِغْفِرَةِ وَاَ نَا الْعَوّادُ بِالذُّنُوبِ وَاَنْتَ الْمُتَفَضِّلُ بِالْحِلْمِ وَاَ نَا الْعَوّادُ بِالْجَهْلِ اَللّهُمَّ فَاِنّى اَسْئَلُكَ يا كَنْزَ

تو همانى و من همانم تويى كه بسيار عادت دارى به آمرزش و منم كه بسيار عادت كرده ام به گناه و تويى كه تفضل كنى به بردبارى و منم كه زياد عادت كرده ام به نادانى خدايا پس از تو درخواست دارم اى گنج

الضُّعَفآءِ يا عَظيمَ الرَّجآءِ يا مُنْقِذَ الْغَرْقى يا مُنْجِىَ الْهَلْكى يا مُميتَ الاَحْيآءِ يا مُحْيِىَ الْمَوْتى اَنْتَ اللَّهُ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَنْتَ

ناتوانان اى بزرگ مايه اميد اى نجات دهنده غريقان و اى نجات بخش هلاك شدگان اى ميراننده زندگان و اى زنده كننده مردگان تويى خدايى كه معبودى جز تو نيست تويى كه

الَّذى سَجَدَ لَكَ شُعاعُ الشَّمْسِ وَنُورُ الْقَمَرِ وَظُلْمَةُ اللَّيْلِ وَضَوْءُ النَّهارِ وَخَفَقانُ الطَّيْرِ فَاَسْئَلُكَ اللّهُمَّ يا عَظيمُ بِحَقِّكَ يا كَريمُ عَلى

سجده كرد برايت تابش خورشيد و روشنى ماه و تاريكى شب و پرتو روز و بال زدن پرنده از تو خواهم خدايا اى خداى بزرگ به حق تو اى بزرگوار بر

مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الصّادِقينَ وَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الصّادِقينَ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلى عَلِىٍّ وَبِحَقِّ عَلِىٍّ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلى فاطِمَةَ وَبِحَقِّ فاطِمَةَ

محمد و خاندان راستگويش و به حق محمد و خاندان راستگويش بر تو و به حق تو بر على و به حق على بر تو و به حق تو بر فاطمه و به حق فاطمه

عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلَى الْحَسَنِ وَبِحَقِّ الْحَسَنِ عَلَيْكَ وَبِحَقِّكَ عَلَى الْحُسَيْنِ وَبِحَقِّ الْحُسَيْنِ عَلَيْكَ فَاِنَّ حُقُوقَهُمْ مِنْ اَفْضَلِ اِنْعامِكَ

بر تو و به حق تو بر حسن و به حق حسن بر تو و به حق تو بر حسين و به حق حسين بر تو زيرا كه حقوق ايشان از برترين نعمت بخشيهاى تو است

عَلَيْهِمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَكَ عِنْدَهُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَهُمْ عِنْدَكَ صَلِّ يا رَبِّ عَلَيْهِمْ صَلوةً دآئِمَةً مُنْتَهى رِضاكَ وَاغْفِرْ لى بِهِمُ الذُّنُوبَ

بر ايشان و بدان منزلتى كه تو در پيش ايشان دارى و بدان منزلتى كه ايشان در پيش تو دارند درود فرست پروردگارا بر ايشان درودى هميشگى تا سرحد خوشنوديت و بيامرز بوسيله ايشان گناهانى را

الَّتى بَيْنى وَبَيْنَكَ وَاَتْمِمْ نِعْمَتَكَ عَلَىَّ كَما اَتْمَمْتَها عَلى آبائى مِنْ قَبْلُ يا كَّهَّيعَّصَّ اَللّ هُمَّ كَم ا صَلَّيْتَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

كه ميان من و تو است و تمام كن نعمت خود را بر من چنانچه تمام كردى آنرا بر پدرانم پيش از اين اى ((كهيعص )) خدايا چنانچه درود فرستادى بر محمد و آل محمد

فَاسْتَجِبْ لى دُعآئى فيما سَئَلْتُكَ

پس دعايم را به اجابت رسان در آنچه از تو خواستم

پس برو به سجده و جانب راست رو را بر زمين گذار و بگو:

يا سَيِّدى يا سَيِّدى يا سَيِّدى صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى وَاغْفِرْ لى

اى آقاى من اى آقاى من اى آقاى من درود فرست بر محمد و آل محمد و بيامرز مرا…

و بسيار بگو اين كلمه را با خشوع و گريه پس جانب چپ رو را بر زمين گذار و اين كلمات را بگو پس دعا كن به آنچه مى خواهى .

مؤ لّف گويد كه در بعض مَجاميع غير معتبره و مشهور بين مردم آنست كه در اين مقام بجا مى آورند عملى را كه حضرت صادق عليه السلام تعليم يكى از اصحاب خود نموده و لكن مقيّد به اين مقام نيست و كيفيّت آن چنانست كه از آن حضرت نقل شده كه به بعضى از اصحاب خود فرمودند كه آيا پى حاجتى بامداد نمى روى كه گذر كنى به مسجد بزرگ كوفه عرض كرد بلى فرمود كه چهار ركعت نماز بكن در آن مسجد پس بگو:

اِلهى اِنْ كُنْتُ قَدْ عَصَيْتُكَ فَاِنّى قَدْ اَطَعْتُكَ فى اَحَبِّ الاَشْيآءٍ اِلَيْكَ لَمْ اَتَّخِذْ لَكَ وَلَداً وَلَمْ اَدْعُ لَكَ

خدايا اگر من تو را نافرمانى كردم ولى (در عوض) در محبوبترين چيزها بدرگاهت فرمانبردارى كردم نگرفتم برايت فرزندى و نخواندم برايت

شَريكاً وَقَدْ عَصيتُكَ فى اَشْيآءَ كَثيرَةٍ عَلى غَيْرِ وَجْهِ الْمُكابَرَةَ لَكَ وَلاَ الاِسْتِكْبارِ عَنْ عِبادَتِكَ وَلاَ الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّتِكَ وَلاَ الْخُروُجِ

شريكى و در بسيارى از چيزها نيز نافرمانيت كردم اما نه از راه سركشى و طرفيت با تو و نه بواسطه كبرورزى از پرستشت و نه از روى انكار پروردگاريت و نه بخاطر بيرون رفتن

عَنِ الْعُبُودِيَّةِ لَكَ وَلكِنِ اتَّبَعْتُ هَواىَ وَازَلَّنِى الشَّيْطانُ بَعْدَ الْحُجَّةِ وَالْبَيانِ فَاِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى غَيْرُ ظالِمٍ اَنْتَ لى وَاِنْ تَعْفُ عَنّى

از بندگيت ولى پيروى كردم هواى نفسم را و بلغزاند مرا شيطان پس از برقرارى حجت و بيان اكنون اگر عذابم كنى بواسطه گناهان خود من است بدون آنكه تو به من ستم كرده باشى و اگر از من بگذرى

وَتَرْحَمْنى فَبِجُودِكَ وَكَرَمِكَ يا كَريمُ

و به من رحم كنى آنهم بواسطه جود و بزرگوارى تو است اى بزرگوار

و مى گوئى

غَدَوْتُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ غَدَوْتُ بِغَيْرِ حَوْلٍ مِنّى وَلا قُوَّةٍ وَلكِنْ بِحَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ يا

بامداد، كردم به جنبش و نيروى خدا بامداد كردم نه به جنبش و نيروى خودم بلكه به جنبش خدا و نيروى او

رَبِّ اَسْئَلُكَ بَرَكَةَ هذَا الْبَيْتِ وَبَرَكَةَ اَهْلِهِ وَاَسْئَلُكَ اَنْ تَرْزُقَنى رِزْقاً حَلالاً طَيِّباً تَسُوقُهُ اِلَىَّ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ وَاَ نَا خائِضٌ فى عافِيَتِكَ

پروردگارا از تو خواهم بركت اين خانه و بركت اهلش را و از تو خواهم كه روزيم دهى روزى حلال پاكيزه اى كه بكشانى آنرا بسوى من به جنبش و نيروى خودت در حاليكه فرو رفته باشم در تندرستى كامل تو

و شيخ شهيد و محمّد بن المشهدى اين عمل را از براى صحن مسجد بعد از عمل ستون چهارم ذكر نموده اند در دو ركعت حمد و توحيد و در دو ركعت ديگر حمد و قدر گفته اند و بعد از سلام تسبيح زهراء سلام الله عليها و در حديث معتبر از ابو حمزه ثمالى منقول است كه گفت روزى در مسجد كوفه نشسته بودم ناگاه ديدم كه شخصى از دَرِ كنده داخل شد از همه كس خوشروتر و خوشبوتر و پاك جامه تر و عمامه بسر بسته و پيراهن و درّاعه پوشيده و دو نعل عربى در پاى مباركش بود پس نعلين را كند و نزد ستون هفتم ايستاد و دستها را تا برابر گوش بلند كرد و تكبيرى گفت كه جميع موهاى بدن من از دهشت آن راست ايستاد پس چهار ركعت نماز گذارد و ركوع وسجودش را نيكو به عمل آورد پس اين دعا را خواند ((اِلهى اِنْ كُنْتُ قَدْ عَصَيْتُكَ)) و خواند تا رسيد به ((يا كَريمُ)) پس به سجود رفت و مكرّر ((يا كَريمُ)) گفت آنقدر كه يك نفس وفا كند پس در سجود گفت ((يا مَنْ يَقْدِرُ عَلى حَوائِجِ السّائِلينَ)) و خواند تا هفتاد مرتبه يا سَيِّدى كه در اعمال ستون هفتم ذكر شد چون سر از سجده برداشت و نيك ملاحظه كردم حضرت امام زين العابدين عليه السلام بود پس دستهاى مباركش را بوسيدم و پرسيدم كه از براى چه آمديد به اينجا فرمود ازبراى آنچه كه ديدى يعنى نماز در مسجد كوفه و در روايتى كه در ذيل زيارت هفتم نقل كرديم ابوحمزه را با خود برد به زيارت حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام .

اعمال باب الفرج معروف به مقام نوح عليه السلام چون از عمل ستون سيّم فارغ شدى برو به دكه باب اميرالمؤ منين عليه السلام و آن صفّه اى است كه متّصل است به درى كه از مسجد بسوى خانه اميرالمؤ منين عليه السلام مفتوح مى شده پس چهار ركعت نماز كن به حمد و هر سوره كه خواستى از قرآن و چون فارغ شدى تسبيح كن پس بگو :

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاقْضِ حاجَتى يا اَللَّهُ يا مَنْ لا يَخيبُ سآئِلُهُ وَلا يَنْفَدُ

خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد و حاجتم را برآور اى خدا اى كه نااميد نشود درخواست كننده اش و تمام نشود

نائِلُهُ يا قاضِىَ الْحاجاتِ يا مُجيبَ الدَّعَواتِ يا رَبَّ الاَرَضينَ وَالسَّمواتِ يا كاشِفَ الْكُرُباتِ يا واسِعَ الْعَطِيّاتِ يا دافِعَ النَّقِماتِ

عطايش اى برآرنده حاجات اى اجابت كننده دعاها اى پروردگار زمينها و آسمانها اى برطرف كننده گرفتاريها اى كه عطاهايت وسيع است اى دفع كننده بلاها

يا مُبَدِّلَ السَّيِّئاتِ حَسَناتٍ عُدْ عَلَىَّ بِطَوْلِكَ وَفَضْلِكَ وَاِحْسانِكَ وَاسْتَجِبْ دُعآئى فيما سَئَلْتُكَ وَطَلَبْتُ مِنْكَ بِحَقِّ نَبِيِّكَ وَوَصِيِّكَ وَاَوْلِيآئِكَ الصّالِحينَ

اى تبديل كننده بديها به خوبيها بازگرد بر من به نعمت و فضل و احسان خودت و مستجاب كن دعايم را در آنچه از تو درخواست كنم و از تو مى خواهم به حق پيامبرت و وصيت و دوستان شايسته ات

صفت نماز ديگر در اين مقام و آن دو ركعت است همين كه فارغ شدى و تسبيح كردى پس بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى حَلَلْتُ بِساحَتِكَ لِعِلْمى بِوَحْدانِيَّتِكَ وَصَمَدانِيَّتِكَ وَاَنَّهُ لا قادِرَ عَلى قَضاءِ حاجَتى غَيْرُكَ

خدايا من فرود آمدم به آستانت چون علم دارم به يگانگى و بى نيازى تو و اينكه كسى جز تو قادر به برآوردن حاجتم نيست

وَقَدْ عَلِمْتُ يا رَبِّ اَنَّهُ كُلَّما شاهَدْتُ نِعْمَتَكَ عَلَىَّ اشْتَدَّتْ فاقَتى اِلَيْكَ وَقَدْ طَرَقَنى يا رَبِّ مِنْ مُهِمِّ اَمْرى ما قَدْ عَرَفْتَهُ لاَنَّكَ عالِمٌ

و به خوبى دانسته ام اى پروردگار من كه هراندازه نعمتت را در خود دريابم نياز و احتياجم به تو بيشتر مى گردد و اكنون اى پروردگارا بر من فرود آمده پيش آمد مهمى كه تو خود مى دانى زيرا تو دانايى هستى

غَيْرُ مُعَلَّمٍ وَاَسْئَلُكَ بِالاِسْمِ الَّذى وَضَعْتَهُ عَلَى السَّمواتِ فَانْشَقَّتْ

بدون معلم و از تو خواهم بدان اسمى كه نهادى آنرا بر آسمانها و آنها از هم جدا شد

موضوعات مطلب : تگ های مطلب :

نظرات

  • ramadan mobarak
  • ارسال شده در 20 Oct 2013

    Log In