پندهای پیغمبر اکرم به ابوذر – پند اول


2018-03-30 13.19.40ای ابوذر خدا را چنان ستایش کن که گویا او را می بینی، زیرا که اگر تو اورا نمی بینی ...

خشونت پلیس آمریکا


police-thumbضرب و شتم زن دست بند زده شده توسط پلیس فدرال آمریکا با دوربین های مدار بسته به تصویر کشیده ...

دعا پيش از تكبير نماز


doa-namaz-girl-دعا-نماز-روايت شده از صفوان جمّال كه ديدم حضرت صادق عليه السلام رو به قبله كرد پيش از تكبير و گفت ...

دعا هنگام برخاستن براى نماز برای همجواری با رسول


namaz-نمازاز حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود هر كه بگويد اين دعا را ...

ادعیه امامان به هنگام خروج از خانه


at the door-روبروی در ورودیاز حضرت صادق عليه السلام منقول است كه آدمى هرگاه خواست از منزل خود بيرون رود بگويد سه مرتبه در وقتى ...

دعا هنگام بيدار شدن در شب


sleeping-خواباز حضرت  امام صادق عليه السلام مروى است كه فرمود هرگاه يكى از شما برخواست در شب از خواب بگويد: سُبْحانَ ...

دعا به جهت بيدار شدن براى نماز شب


doa-namaz-girl-دعا-نماز-از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود كسى كه بخواهد برخيزد ...

از آثار و برکات صلوات بر محمد و آل محمد


hazrate-mohammadیکی از سنت های اصیل و ارزشمند الله، صلوات بر پیامبر وآل او(صلی الله علیه و اله)است . صلوات بهترین ...

مراقبات ادعیه و اعمال برای افزایش حافظه به سفارش بزرگان


memory-حافظه- پس از نماز صبح و نماز عشاء هفت مرتبه دعای ذیل را بخواند و به مدت سه یا هفت ...

در خبر از آثار خواندن زیارت عاشورا


ashora-tumbدر خبر از آثار خواندن زیارت عاشورا امام صادق علیه‌السلام :زیارت امام حسین علیه‌السلام را فرو نگذار که خدا عمرت را ...

برای ظهور سرورمان امام زمان (عج) چقدر آماده ایم؟


Imam-mahdi-امام-زمان-امام-مهدیعنوان : برای ظهور سرورمان امام زمان (عج) چقدر آماده ایم؟ گردآورنده:  سارا پارسا ایمیل:  s_parsa_1986@yahoo.com سخن گردآورنده : پژوهش حاضر با هدف ...

ادعیه و تعویض در هنگام خواب


sleeping-خواباول از حضرت صادق عليه السلام مروى است كه كسى كه بگويد سه مرتبه در وقتى كه در خوابگاه خود ...

دعاى مخزون هنگام صبح و شام از امام صادق ع


toloe khorshid thumb- sunrise thumbاز حضرت صادق عليه السلام منقول است كه به داود رِقّى فرمود كه ترك مكن اين دعا را سه مرتبه ...

دعای امام باقر ع در وقت طلوع فجر


toloe khorshid thumb- sunrise thumbاز حضرت امام محمّد باقرعليه السلام روايت است كه هركس بگويد در وقت طلوع فجر: لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا ...

ادعیه امامان در هنگام داخل شدن در صبح و شام


toloe khorshid thumb- sunrise thumbاول از حضرت صادق عليه السلام روايت است كه حضرت علىّ بن الحسين عليه السلام چون داخل صبح مى شد ...

و اما كيفيت نماز شب بنحو آسان و مختصر كه همه كس بتواند بجا آورد انشاءالله تعالى آنست كه چون از خواب برخاست سجده كند براى خداوند تعالى و نيكو است در اين حال يا در حال برداشتن سر از سجده بگويد:

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى اَحْيانى بَعْدَ ما اَماتَنى وَ اِلَيْهِ النُّشُورُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى رَدَّ عَلَىَّ رُوحى لاَحْمَدَهُ وَاَعْبُدَهُ

ستايش خاص خدائى است كه مرا پس از آنكه ميراند زنده ام كرد و بسوى او است رستاخيز ستايش خاص خدائى است كه روحم را به من بازگرداند تا ستايش و پرستشش كنم

و چون برخاست و ايستاد بگويد:

اَللّهُمَّ اَعِنّى عَلى هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ وَسِّعْ عَلَىَّ الْمَضْجَعَ وَارْزُقْنى خَيْرَما بَعْدَ الْمَوْتِ

خدايا ياريم ده بر هراس روز قيامت و فراخ گردان بر من آرامگاه قبرم را و خير و خوبى پس از مرگ را روزى ما گردان

و چون صداى خروس شنيد بگويد:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ سَبَقَتْ رَحْمَتُكَ غَضَبَكَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ عَمِلْتُ سُوَّءً وَظَلَمْتُ نَفْسى فَاغْفِرْلى

بسيار منزه و بسيار پاكيزه است پروردگار فرشتگان و روح (جبرئيل ) پيشى گرفته مهرت بر خشمت معبودى نيست جز تو بد كرده ام و به خويشتن ستم كرده ام پس بيامرز مرا

اِنَّهُ لايَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ فَتُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحيمُ

كه براستى نيامرزد گناهان را جز تو پس توبه ام بپذير كه همانا توئى توبه پذير مهربان

و چون نگاه كند به اطراف آسمان بخواند:

اَللّهُمَّ اِنَّهُ لايُوارى مِنْكَ لَيْلٌ ساجٍ وَلاسَمآءٌ ذاتُ اَبْراجٍ وَلا اَرْضٌ ذاتُ مِهادٍ وَلاظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ وَ لابَحْرٌ لُجِّىُّ

خدايا براستى نپوشاند چيزى را از تو شب تار و نه آسمان برج دار و نه زمين گسترده و نه تاريكيهاى متراكم روى هم و نه درياى پرآب

تُدْلِجُ بَيْنَ يَدَىِ الْمُدْلِجِ مِنْ خَلْقِكَ تُدْلِجُ الرَّحْمَةَ عَلى مَنْ تَشآءُ مِنْ خَلْقِكَ تَعْلَمُ خآئِنَةَ الاَعْيُنِ وَ ما تُخْفِى الصُّدُورُ غارَتِ النُّجُومُ وَنامَتِ الْعُيُونُ وَ

بروى شبانه در پيش شبروان خلق خويش و در شب ، رحمت خويش را به هر كه خواهى از خلق خود بدهى بدانى بهم خوردن ديدگان را و آنچه را در سينه ها است ستارگان فرو رفتند و ديدگان به خواب رفتند و

اَنْتَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لا تَاْخُذُكَ سِنَةٌ وَلانَوْمٌ سُبْحانَ اللّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ اِلهِ الْمُرْسَلينَ وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ

توئى زنده پاينده كه نگيردت چرت و خواب منزه است خدا پروردگار جهانيان و معبود رسولان و ستايش خاص خدا پروردگار جهانيان است

پس بخواند پنج آيه آل عمران :

اِنَّ فى خَلْقِ السَّمواتِ وَالاَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ لاَ ياتٍ لاِ وُلىِ الاَلْبابِ الَّذينَ يَذْكُروُنَ اللّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فى خَلْقِ

براستى در خلقت آسمانها و زمين و اختلاف شب و روز نشانه هائى است براى صاحبان خرد آنانكه ياد كنند خدا را ايستاده و نشسته و به پهلو خفته و بينديشند در آفرينش

السَّمواتِ وَالاَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّارِ رَبَّنا اِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَيْتهَ وَ ما لِلظّالِمينَ مِنْ اَنْصارٍ رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا

آسمانها و زمين (و گويند) پروردگارا تو اينها را بيهوده نيافريده اى منزهى تو پس ما را از عذاب دوزخ نگهدار پروردگارا هر كه را تو بدوزخ برى براستى كه خوارش كرده اى و ستمكاران را ياورى نيست پروردگارا ما ندازنى را شنيديم

مُنادِياً يُنادى لِلاْيمانِ اَنْ امِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُ نُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الاَبْرارِ رَبَّنا وَ اتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَلاتُخْزِنا يَوْمَ الْقِيمَةِ اِنَّكَ لاتُخْلِفُ الْميعادَ

كه به ايمان ندا مى زد (و مى گفت ) به پروردگارتان ايمان آوريد ما نيز ايمان آورديم پروردگارا گناهان ما را بيامرز و بديهاى ما را پوشيده دار و بميران ما را با نيكان پروردگارا آنچه را كه به ما وعده داده اى بوسيله فرستادگان خويش به ما بده و در روز قيامت رسوايمان مكن كه تو خلف وعده نمى كنى

پس هرگاه خواست كه متوجّه شود بسوى عبادت و او را حاجتى به تخلّى بوده باشد ابتدا كند به آن و چون بيرون آيد از خلاء ابتدا كند به مسواك بعد از آن وضو بسازد وضوء كامل و خود را خوشبو سازد پس برخيزد به نماز شب و اوّل وقت آن از نصف شب است و هر چه نزديكتر شود به طلوع صبح صادق افضل است و اگر طلوع كند صبح و چهار ركعت آن را بجا آورده باشد بقيّه را بخواند به حمد تنها بى سوره پس چون برخاست براى نماز شب شروع مى كند به هشت ركعت نماز شب و بعد از هر دو ركعت سلام مى دهد و خوب است كه در دو ركعت اوّل بعد از حمد شصت مرتبه توحيد بخواند در هر ركعتى سى مرتبه تا منصرف شود از نماز و نبوده باشد ميان او و خداى عزّوجلّ گناهى و يا آنكه در ركعت اوّل آن توحيد و در ركعت دوّم ((قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ)) بخواند و در شش ركعت ديگر حمد و هر سوره كه خواهد بخواند و كافى است حمد و ((قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ)) در هر ركعتى و جايز است اكتفا به حمد تنها وچنانكه سنّت است قنوت درنمازهاى واجبى سنّت است نيز در هر ركعت دويّمى از نوافل و كافى است سه سُبْحانَ اللّهِ گفتن و يا آنكه گفته شود:

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لَنا وَارْحَمْنا وَ عافِنا وَاعْفُ عَنّا فِى الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ اِنَّكَ عَلى كُلِّشَىْءٍ قَديرٌ

خدايا ما را بيامرز و به ما رحم كن و عافيت به ما بده و بگذر از ما در دنيا و آخرت كه همانا تو بر هر چيز توانايى

و يا آنكه بگويد:

رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّكَ اَنْتَ الاَعَزُّ الاَجَلُّ الاَكْرَمُ

پروردگارا بيامرز و رحم كن و درگذر از آنچه مى دانى كه براستى تويى عزيزتر از همه و بزرگوارتر و گراميتر

و روايت شده كه حضرت امام موسى عليه السلام چون شب در محراب عبادت مى ايستاد مى خواند اَللّهُمَّ اِنَّكَ خَلَقْتَنى سَوِيّاً و اين دعاء پنجاهم صحيفه كامله است و چون فارغ شود از هشت ركعت نماز شب پس بجا مى آورد دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر و مى خواند در اين سه ركعت بعد ازحمد قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ تا به منزله آن باشد كه يك ختم قرآن كرده باشد زيرا كه سوره توحيد ثلث قرآن است و يا آنكه بخواند در نماز شفع در ركعت اوّل حمد وَ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و در ركعت دوّم حمد و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و چون از نماز شفع فارغ شد مستحبّ است آنكه بخواند اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و اين دعائى است كه در اعمال شب نيمه شعبان در مفاتيح الجنان مذكور شده و چون از دو ركعت شفع فارغ شد برمى خيزد بجهت يك ركعت وتر و مى خواند درآن حمد و سوره توحيد و يا آنكه مى خواند بعد از حمد قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه و مُعوّذتَيْن يعنى قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ پس دست برمى دارد براى قنوت و دعا مى خواند آنچه بخواهد شيخ طوسى فرموده كه دعاهائى كه در اين محلّ خوانده مى شود از بسيارى احصا نمى شود ولكن چيز موقّتى نيست كه خلاف آن جايز نباشد و مستحبّ است كه انسان در قنوت آن گريه كند از خوف خدا و ترس از عقاب خدا يا تَباكى كند و دعا كند براى برادران مؤ من و مستحبّ است كه ذكر شود چهل نفر پس بدرستى كه كسى كه دعا كند براى چهل مؤ من دعايش مستجاب مى شود انشاءاللّه و دعا كند به آنچه خواسته باشد و شيخ صدوق در فقيه فرموده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله در قنوت وتر مى خواند:

اَللّهُمَّ اهْدِنى فيمَنْ هَدَيْتَ وَ عافِنى فيمَنْ عافَيْتَ وَ تَوَلَّنى فيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَ بارِكْ لى فيما اَعْطَيْتَ وَقِنى شَرَّ ما قَضَيْتَ فَاِنَّكَ

خدايا راهنماييم كن در زمره آنانكه راهنمايى كردى و تندرستيم ده در آنانكه تندرستى دادى و سرپرستيم كن در آنانكه سرپرستى كردى و مبارك گردان برايم در آنچه عطا كردى و نگهمدار از شر آنچه مقدر كرده اى

تَقْضى وَلايُقْضى عَلَيْكَ سُبْحانَكَ رَبَّ الْبَيْتِ اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتُوبُ اِلَيْكَ وَ اوُمِنُ بِكَ وَاَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَلاحَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاّ بِكَ يا رَحيمُ

تو حكمفرمايى و كسى بر تو حكم نكند منزهى اى پروردگار كعبه آمرزش از تو خواهم و بسويت توبه كنم و به تو ايمان آورم و بر تو توكل كنم و هيچ جنبش و نيرويى نيست جز به تو اى خداى مهربان

و سزاوار است آنكه هفتاد مرتبه بگويد اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ وسزاوار است كه دست چپ را بدعاء بلندكرده باشدواستعفاررابدست راست بشماردوروايت شده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله استغفارمى كرد در نماز وتر هفتاد مرتبه و هفت مرتبه مى گفت :

هذا مَقامُ الْعائِذِ بِكَ مِنَ النّارِ

اين جايگاه پناه برنده به تو است از آتش دوزخ

و نيز روايت شده كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام در سحر در نماز وتر سيصد مرتبه مى گفت :

اَلْعَفْوَ اَلْعَفْوَ

گذشت خواهم گذشت خواهم

و بگويد بعد از اين :

رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمُ

پروردگارا مرا بيامرز و به من رحم كن و توبه ام بپذير كه براستى تويى توبه پذير آمرزنده و مهربان

و سزاوار است آنكه طول دهد قنوت را و چون فارغ شد از قنوت به ركوع رود و چون سر از ركوع برداشت بخواند اين دعا را كه شيخ در تهذيب از حضرت موسى بن جعفرعليه السلام نقل كرده :

هذا مَقامُ مَنْ حَسَناتُهُ نِعْمَةٌ مِنْكَ وَ شُكْرُهُ ضَعيفٌ وَ ذَنْبُهُ عَظيمٌ وَ لَيْسَ لِذلِكَ اِلاّ رِفْقُكَ وَ رَحْمَتُكَ فَاِنَّكَ قُلْتَ فى كِتابِكَ الْمُنْزَلِ

اين جايگاه كسى است كه نيكيهايى كه كرده نعمتى است از تو و سپاسش ناتوان و گناهش بزرگ است و در برابر آن جز مدارايى تو و رحمتت چيزى نيست زيرا كه تو در كتابى كه از جانبت

عَلى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ وَبِالاَسْحارِهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ طالَ هُجُوعى وَ قَلَّ قِيامى وَ هذَا السَّحَرُ وَ اَ نَا

بر پيامبر مرسلت صلى الله عليه و آله نازل شده فرمودى ((آنان كه اندكى از شب را مى خفتند و در سحرها ايشان آمرزش مى خواستند)) ولى خواب من به درازا كشيد و بيداريم اندك شد اكنون سحر است و من

اَسْتَغْفِرُكَ لِذُنُوبى اِسْتِغْفارَ مَنْ لايَجِدُ لِنَفْسِهِ ضَرّاً وَلا نَفْعَاً وَلا مَوْتاً وَلاحَيوةً وَلا نُشُوراً

از تو آمرزش گناهم را خواهم آمرزش خواستن كسى كه نيابد براى خويش سود و زيان و نه مرگ و زندگى و نه رستاخيزى

پس به سجده رَوَد و نماز را تمام كند و بعد از سلام تسبيح زهراءسلام الله عليها بخواند پس بگويد:

اَلْحَمْدُ لِرَبِّ الصَّباحِ الْحَمْدُ لِفالِقِ الاِصْباحِ

ستايش براى پروردگار بامداد ستايش براى شكافنده صبح

و بگويد:

سُبْحانَ رَبِّىَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ

منزهى اى پروردگار فرمانرواى پاكيزه و نيرومند فرزانه

سه مرتبه پس بگويد:

يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا بَرُّ

اى زنده و اى پاينده و اى نيكوكار

يا رَحيمُ يا غَنِىُّ يا كَريمُ اُرْزُقْنى مِنَ التِّجارَةِ اَعْظَمَها فَضْلاً وَ اَوْ سَعَها رِزْقاً وَ خَيْرَها لى عاقِبَةً فَاِنَّهُ لا خَيْرَ فيما لا عاقِبَةَ لَهُ

اى مهربان اى بى نياز اى بزرگوار روزى كن مرا از تجارت آنچه درآمد فزونتر و روزيش وسيعتر و عاقبتش بهتر از همه باشد زيرا در آن چيزى كه پايان خوبى نداشته باشد خيرى نيست

و شايسته است كه بخواند بعد از اين دعاى حزين را :

اُناجيكَ يا مَوْجُوداً فى كُلِّ مَكانٍ

با تو راز گويم اى كه در هر جا هستى

الخ پس به سجده رود و بگويد پنج مرتبه :

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ

منزه است و پاك و پاكيزه است پروردگار فرشتگان و روح

پس بنشيند و بخواند آية الكرسى را دگر باره به سجده رود و ذكر سابق را پنج مرتبه بخواند

موضوعات مطلب : تگ های مطلب :

نظرات

  • ارسال شده در 17 Dec 2013

    Log In