دلیل به شهادت رساندن سردار سلیمانی از زبان نویسنده آمریکایی


solymani اذعان و اعتراف استفن کنزر نویسنده علوم سیاسی آمریکایی در مورد به شهادت رساندن سپهبد سردار سلیمانی که این عمر ...

فایل صوتی قرآن کریم به همراه ترجمه فارسی بعد از هر آیه


برای علاقه مندان به شنیدن ترجمه فارسی آیه های قران و تفکر درباره پیام های ارزنده این کتاب آسمانی مجموعه ...

پندهای پیغمبر اکرم به ابوذر – پند اول


ای ابوذر خدا را چنان ستایش کن که گویا او را می بینی، زیرا که اگر تو اورا نمی بینی ...

خشونت پلیس آمریکا


ضرب و شتم زن دست بند زده شده توسط پلیس فدرال آمریکا با دوربین های مدار بسته به تصویر کشیده ...

دعا پیش از تکبیر نماز


روايت شده از صفوان جمّال كه ديدم حضرت صادق عليه السلام رو به قبله كرد پيش از تكبير و گفت ...

دعا هنگام برخاستن براى نماز برای همجواری با رسول


از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود هر كه بگويد اين دعا را ...

ادعیه امامان به هنگام خروج از خانه


از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه آدمى هرگاه خواست از منزل خود بيرون رود بگويد سه مرتبه در وقتى ...

دعا هنگام بیدار شدن در شب


از حضرت  امام صادق عليه السلام مروى است كه فرمود هرگاه يكى از شما برخواست در شب از خواب بگويد: سُبْحانَ ...

دعا به جهت بیدار شدن براى نماز شب


از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود كسى كه بخواهد برخيزد ...

از آثار و برکات صلوات بر محمد و آل محمد


یکی از سنت های اصیل و ارزشمند الله، صلوات بر پیامبر وآل او(صلی الله علیه و اله)است . صلوات بهترین ...

مراقبات ادعیه و اعمال برای افزایش حافظه به سفارش بزرگان


- پس از نماز صبح و نماز عشاء هفت مرتبه دعای ذیل را بخواند و به مدت سه یا هفت ...

در خبر از آثار خواندن زیارت عاشورا


در خبر از آثار خواندن زیارت عاشورا امام صادق علیه‌السلام :زیارت امام حسین علیه‌السلام را فرو نگذار که خدا عمرت را ...

برای ظهور سرورمان امام زمان (عج) چقدر آماده ایم؟


عنوان : برای ظهور سرورمان امام زمان (عج) چقدر آماده ایم؟ گردآورنده:  سارا پارسا ایمیل:  s_parsa_1986@yahoo.com سخن گردآورنده : پژوهش حاضر با هدف ...

ادعیه و تعویض در هنگام خواب


اول از حضرت صادق عليه السلام مروى است كه كسى كه بگويد سه مرتبه در وقتى كه در خوابگاه خود ...

دعاى مخزون هنگام صبح و شام از امام صادق ع


از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه به داود رِقّى فرمود كه ترك مكن اين دعا را سه مرتبه ...

malaysia-islam-prayers

اسلام حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش، از طریق بازرگانان به مردم این منطقه معرفی شده است.  در واقع مردم مالزی پیش از ورود اسلام، پیرو مذاهب بومی بودند و نه ادیان الهی چون مسیحیت، یهودیت و یا زرتشتی که همه به یک خدا به عنوان خالق و دنیای پس از مرگ اعتقاد دارند. سلطان مظفر شاه اول -حاکم استان کداح- گفته می شود اولین فردی بوده که در قرن ۱۲ در این کشور به اسلام رو آورده است و ازدواج سلطان استان ملاکا با یک دختر مسلمان از شهر پاسای که امروزه جزو کشور اندونزی ست، نقطه ی گسترش اسلام در مالزی عنوان شده است.

 از ابن رو اسلام در مالزی افت و خیز های تاریخی چون  جنگ ، خونریزی و یا قحطی را تجربه نکرده است.  دینی ست که با صلح وارد این سرزمین شده و با صلح به حیات خود ادامه داده است.

در حوزه جنوب شرقی آسیا، ورود اسلام مساوی پیشرفت روزافزون مردم، رهیدن از دام انواع باورهای خرافی و تفرقه‏انگیز، کسب هویت ملی و همبستگی عمیق و فرهنگی ـ عاطفی مردم و پیوستن آن ملت به اقیانوس جهان اسلام تلقی گردید و کمترین تخریب، ویرانی، کشتار و غارتگری حتی توسط فرماندهان بریده از مرکز و یا حاکمان خودسر با سپر قرار دادن این آیین آسمانی و معجزه جاویدان الهی به وقوع نپیوست. اسلام نه تنها مردم یک جزیره را به هم پیوند زد بلکه جزایر از هم جدا و گاهی در مقابل هم را شیرازه بند گردید و در هماهنگی و یکدستگی و هویت واحد دینی و اسلامی آنها اثر ژرف گذاشت.

اسلام به تدریج تقریبا همه مردم مالزی را به خود جذب نموده ولی از آن‏جا که این ناحیه همواره در معرض هجوم مهاجران و ورود اقوام چینی، هندی و دیگران بود، اقلیت‏های جدید بودایی، هندویی و در سالهای استعمار مسیحی در آن پدید آمد و به تدریج بخشی از ساکنان آن سرزمین را به خود اختصاص داد. با وجود این، اسلام همچنان غلبه دارد و مسلمانان عظمت و اکثریت خود را تثبیت نموده‏اند.

پس از شکست استعمار و استقلال این کشور، دین اسلام به عنوان مؤثرترین مؤلفه فرهنگ‏ساز و تأثیرگذار در این کشور به راه خود ادامه داد و تلاش‏های ملی‏گرایی که از سوی روشنفکران غربگرا هدایت می‏گردید و عمدتا جهت ضددینی داشت، به جایی نرسید. ترویج تفکر چپ و مارکسیستی توسط چین و در میان چینی‏های ساکن مالزی که به بودیسم تعلق داشتند نیز نتوانست غلبه تفکر دینی و رویکرد کلی اسلامی مردم را تحت تأثیر قرار دهد و اسلام را از صحنه سیاست و اجتماع دور سازد.

نشانه‏ها و شاخص‏هایی حیات دینی و معنوی مردم مالزی را در دوران استعمار (قرون نوزدهم و بیستم میلادی) و شرایط کنونی نشان می‏دهد و می‏تواند در مجموع اعتقاد ژرف مردم آن دیار را به اسلام و مساعدت جامعه مالزی را جهت ترویج دین و پاسداری از ارزش‏های دینی و معنوی، آفتابی کند.

بیش از ۶۰% جمعیت مالزی به اسلام معتقدند و چنانکه اشاره شد این آیین، مؤلّفه اصلی هویت قوم عمده این کشور یعنی مالایو را به خود اختصاص می‏دهد. اگر بپذیریم که اکثریت داشتن مالایو از سویی و اصالت آنان در مالزی و مهاجر دانستن بقیه اقوام و نژادها را از سوی دیگر، مفهوم غلبه فرهنگی آنان را به دیگران می‏رساند و این امر دست‏کم در مورد مالزی مورد تشکیک نیست، اسلام به عنوان دین مورد اعتقاد مالایوها و بخشی دیگر از اقوام کشور، وجهه غالب فرهنگی و جلوه اجتماعی آن کشور را فرا گرفته است و در مظاهر گوناگون حیات اجتماعی و ظواهر فرهنگی اهالی آن خودنمایی دارد به طور مثال رعایت حجاب اسلامی توسط زنان مسلمان بسیار چشمگیر و برجسته است و این تنها حجاب نیست بلکه سایر شعایر اسلامی که در ارتباط زندگی خصوصی و خانوادگی افراد می‏باشد، نفوذ عمیق و فراگیر خود را در زندگی مالایو و به طور کلی مسلمانان مالزی تثبیت نموده است.

malaysia-hejab

در این کشور، ضمن رعایت حجاب «لباس‏ها بسیار ساده است، در مصرف زیور آلات و تزئینات بسیار قانع و کم‏خرج‏اند حتی افرادی که مشاغل سیاسی ـ علمی برجسته‏ای دارند به خصوص در ماه رمضان، ساده و بی‏آلایش غذای خود را به همراه برده و با ندای ملکوتی اذان افطار می‏کنند.»

 malaysia-hejab-marriage

همچنین شعایر اسلامی مربوط به تولد فرزند، ازدواج، طلاق و مرگ کاملاً در جامعه اسلامی مالزی حاکم است و خارج از آموزه‏های اسلامی و صبغه دینی مفهوم و آدابی برای آنها متصور نیست.

موضوعات مطلب : تگ های مطلب :

نظرات

  • ارسال شده در ۰۴ آذر ۱۳۹۲

    Log In